Rapport fra besøk i Tsjekkia april 2006
Rammene for programmet, uke 16 2006, ble diskutert prosjektuken i Bergen høsten 2005. Der bestemte vi oss for å videreføre prosjektet under samme tema. I tillegg ønsket vi å jobbe for å få med en tredje samarbeidspartner fra Warzsava. I forkant av søknadsfristen våren 2006, hadde vi kontinuerlig kontakt med våre samarbeidspartere pr. mail. Alle , både ungdommene og lederne, laget Cv-er som ble sendt til alle involverte parter. Ungdommene i prosjektet fra Bergen og Hradec Kralove har gjennom vinteren hatt kontakt via e-mail og sms. Noen av de døve ungdommene fra Bergen har i tillegg besøkt Hradec Kralove privat.
Med så mange involverte vurderte vi det som helt nødvendig å ha et planleggingsmøte i Hradec Kralove. Vi møttes den 24.03.06 – 26.03.06 i Hradec Kralove. Vi gikk igjennom prgrammet i detalj, så på ulike alternative løsninger m.h.t. aktiviteter som var avhengig av godt vær, praktiske tilrettelegginger, forbedredelser som måtte gjøres av ungdommene i forkant av prosjektstart, planlegging av bruk av tekniske hjelpemidler(hva må den enkelte gruppe ta med av PC, prosjektorer m.m.), tolking ved de ulike arragementene, inlosjering, måltidene, bussturene, de fysiske aktivitetene og fordeling av ansvar.
Det ble viktig å bruke god tid på å formidle prosjektets innhold i Bergen 2005, for prosjektleder fra Warzsava.
Ungdommene måtte i forkant av avreise lage en oversikt over inntak av måltider over 5 dager, innhente reklame vedrørende alt som har med helse å gjøre i aviser, tidsskrifter, ukeblader, m.m.
Alt som ble brukt i prosjektuken i Bergen 2005, ble oversatt til engelsk og sent til Warzsava.
Som tidligere sagt bestemte vi at vi skulle videreføre prosjektet og fortsette å arbeide med temaet “Helse i et vidt perspektiv”. Det ble foretatt en endring i gruppen med tilførsel av et gruppemedlem.
Det ble viktig å fortsette med de samme personene for å få kontinuitet i arbeidet med tema. Ungdommene fikk et ansvar for å forberede presentasjoner av seg selv, skolen de tilhørte, organisasjonen de er en del av, byen og landet de kommer fra, samt vinkling mot prosjketets hovedtema. De hadde gjennom hele prosjektuken, hovedansvaret for gjennomføringen av de ulike aktivitetene, lederne hadde i samarbeid med ungdommene laget rammer for innhold, men tok ansvar for det meste av logestikken og detaljene.
Gjennom hele planleggingsfasen hadde vi kontakt med våre samarbeidparter pr. mail og sms. Dette har fungert optimalt og vært et praktisk verktøy.
I og med at vi har utprøvd konseptet en gang før, så hadde vi nå muligheter for å eventuelt å unngå uheldige situasjoner.
I et prosjekt med dette antall deltagere og aktiviterer avhenig av utenforstående faktorer, vil der nesten alltid komme endringer på oppsatt program. Fleksibilitet og åpenhet for å finne andre løsninger må være til stede. En må i tillegg ha en B”-plan” m.h.t. aktiviteter som er helt avhengig av bra vær.
Bussystemet i Hradec Kralove var effektivt, billig og godt organisert. Det var lett å bruk og en enkel måte å ta seg frem på mellom de ulike aktivitetsarenaene. De samme gjelder bruk av tog til og fra Praha og ved reise til Kolin og reise med T-banen i Praha. T- banen i Praha var et flott system som gjorde de mulig å forflytte seg raskt og billig.
Vi overnattet på et ungdomsherberg i Hradec Kralove som er eid av studentsamskipnaden. Dette lå i gangavstand til døveskolen i Hradec Kralove og sentrum av byen. Standaren var helt ok og alle i prosjektet fikk rom i samme etasje. Hvert rom inneholdt kjøleskap og dusj.
Ved besøket i Solafide, spalandsbyen der Obchodni akademie lå, overnattet vi på et ungdomsherberge med gode fasiliteter. Vi fikk bruke kjøkkenet til lage middag for hele gruppen og overnatting inkluderte en nydelig frokost(der prosjektleder fikk lage forslag til innhold).
I Praha overnattet vi på en døveskole i utkanten av byen. Hele skolen hadde blitt pusset opp for 4 år siden og fasilitetene var upåklagelige. Vi hadde ikke muligheter for å spise noen måltider ved skolen(alle elever reiste hjem hver helg og kantinen var stengt).
De fleste måltider spiste vi i døveskolens kantine i Hradec Kralove. Noen måltider laget ungdommene selv. Andre ganger ,var det rent praktisk, enklest å spise på en kafe eller resturant
Det ble viktig å bruke god tid på å formidle prosjektets innhold i Bergen 2005, for prosjektleder fra Warzsava.
Med tre ulike land involvert, ble tolkesituasjonen en utfordring. De hørende i prosjektet brukte engelsk i all kommunikasjon. Noen de voksne lederne hadde ikke forutsetninger for å bruke engelsk i kommunikasjonen. I møter og sosial sammenhenger ble derfor de voksne lederne i fra Tsjekkia og Polen brukt som tolker.
Døvhet/hørselshemming er en funksjonshemming som gir spesielle utfordringer. All kommunikasjon foregår på tegnspråk. Dette ble spesielt utfordrende fordi alt som sies skal oppfattes av døve og hørende fra Tsjekkia, Polen og Norge. I enkelte situasjoner må det som sies først oversettes til engelsk for så å videre tolkes til norsk tegnspråk, tjekkisk tegnspråk og polsk tegnspråk. Det var helt nødvendig med voksne hørende som kunne bruke engelsk som kommunikasjonspråk og som kunne tolke til tegnspråk. Tett oppfølging og tilstedeværelse av voksne gjennom hele uken, var nødvendig for å gi trygge rammer for noen av ungdommene med spesielle behov.
Vi har gjennom tidligere prosjekt og dette prosjektet opparbeidet oss noen erfaringer i planlegging og gjennomføring av denne typen prosjekt. VI erfarer at rammene for prosjketet må være tydlig beskrevet. Når dette er klart, kan en begynne detaljplanleggingen. Da er en avhengig av god kommunikasjon mellom prosjektlederne både internt, men også påtverrs av landegrensene.
Der behov for stor flesibilitet hos de voksne lederne m.h.t. nødvendig endringer underveis. Alle må være innstilt på å ta et ansvar for ”sin gruppe”, samtidig som vi har et fellesansvar for alle.
Unge døve fra Norge, Polen og Tsjekkia får kunnskap og informasjon om hverandres kultur og språk gjennom arbeid med prosjektet, presentasjon og deltagelse i ulike kulturelle arrangement og besøk i bedrifter. Noen av
det viktigste er å få møte hverandre, bygge nye relasjoner, finne et kommuniaktivt språk som fungerer i praksis, finne nye venner og det å få nye erfaringer gjennom det å oppleve konkrete utfordringer faglig og sosialt. Fokus på helse gjennom to ukers felles prosjektarbeid har ført til et høyere bevissthetsnivå på hva det vil si å ha god helse og hvordan man selv kan legge til rette for at man selv og andre kan opparbeide gode betingelser for en sunnlivsstil. Gjennom valg av råvarer og tilbereding av måltider fikk de erfare at sunn mat er god mat. Ved fysiske aktiviteter fikk de oppleve at det å bruke kroppen i naturen er gøy og gjør godt. Og gjennom det å være sammen, ta vare på hverandre på en positiv måte og ha ansvar for å inkludere alle i gruppen gir gode erfaringer og god læring mht å ivareta den mentale helsen.
Prosjektet er utvidet med en ny samarbeidspart, Polish Surdopaedagogical Sosiety, Education of the deaf children. Dette har vært utfordrene m.h.t. tilrettelegging ved tolking rent praktisk. Utover det har det bare gitt positive erfaringer. Det faglige spekterer utvides, en må gi større rom for variasjoner m.h.t. nye innfallsvinkler vedrørende språk og kultur fra en tredje prosjektdeltager. Den sosiale læringer er uvurderelig. Mange opplever det som utfordrende å gi rom for alle, inkludere alle uansett hva en den enkelte i hele prosjektgruppen måtte ha av oppfatninger av språklige og kulturelle dimensjoner.
Den økte kvaliteten ser vi mest i prosessen underveis. Ungdommene vokser gjennom utfordringer de blir gitt m.h.t. de faglige og sosiale aspekter ved prosjektet. Det å innkludere alle i arbeidet med prosjektet, gjennomføring ved fremleggingen av prosjektet, ivaretagelse av hverandre ved byvandringen i Praha og oppfølging av tidsavtaler var med å sette fokus på kvalitetssikring m.h.t. hele prosjektet.
Prosjektet var i utgangspunktet markedsført gjennom prosjektuken i september 2006. Prosjektet hadde gitt så positive opplevelser at alle ønsket å videreføre prosjektet. Målet var denne gangen å inkludere en tredje prosjektpartner.
Selve prosjektet har krevd at deltakerne må fungere i en større gruppe. Dette ble spesielt viktig i gruppearbeidet. Gruppene var sammensatt av ungdommer fra de ulike landene. Utfordringen var å kommunisere med hverandre for å fordele arbeidsoppgaver, inkludere alle og gjennomføre dette og samtidig presentere et faglig godt resultat. De ulike fysiske arrangementene ble også en utfordring i de å tilrettelegge slik at alle kunne delta. Her tok ungdommen initiativ og ansvar for organisering og gjennomføring av aktivitetene på en flott måte.
Deltagerne har fått være med på et prosjekt som har gitt erfaringer de ellers ikke ville fått. De har fått oppleve språklige og kulturelle variasjoner, de er blitt utfordret faglig og sosialt, de har fått prøve seg selv m.h.t å ivareta seg selv og inkludere andre i prosjektet. Fremlegging av prosjektet for en stor hørende gruppe med ungdommer med fysiske funksjonshemminger var lærerik fordi den påfølgende diskusjonen førte til en forståelse for andres funksjonshemminger og muligheter.
Selve turen, arbeidet med prosjektet og det å videreføre allerede etablerte vennskap styrket felleskapsfølelsen. For noen av ungdommene var dette deres første utenslandstur.
Døvegruppen er så liten i hvert land, derfor er det viktig å få møte andre ungdommer med samme kommunikasjonsbehov (tegnspråk) for å utvide det sosiale rommet.
De fleste aktivitetene i Hradec Kralove ble gjennomført i tilknytning til Sdruzeni rodicu apratel deti pri Specialnich skoach pro sluchove postizene. Prosjektet ble en del av undervisningsopplegget for de døve ungdommene som deltok i prosjektet. Skolens kantine og bistro ble viktig samlingsplasser for hele miljøet på ettermiddag og kveldstid. Ungdommer som ikke direkte var deltagere i prosjektet, kunne ta del i de ulike aktivitetene, særlig de fysiske aktivitetene. Tilrettelegging av måltider som ikke ble spist ved skoles kantine, involverte flere av spisesteder i Hradec Kraolve. Bruk av lokale transportselskaper ved reise til ulike arrangement, overnattinger utenfor Hradec Kralove, besøk på en geitefarm og en flyfabrikk er arrangement som kan nevnes som involverte lokalsamfunnet. Deltagelse i gastronomi festivalen må også nevnes.
Prosjektet ble lagt frem for studenter ved Obchodni akademi, videregående skole for elever med fysiske funksjonshemminger.Denne fremleggingen ble en del av dagens undervisning i tema”Helse i et vidt perspektiv”, sett fra hørselshemmedes side. Det ble en tankevekker for ungdommene å møte ungdommer som har andre typer funksjonehemmminger der de med sine spørsmål hadde fokus m.h.t. kommunikasjon når en er døv.
Prosjektdeltagerne har fått nye erfaringer faglig og sosialt, et mangfold av opplevelser, møtt utfordringer i det å jobbe sammen i grupper på tverrs av landene de kommer ifra, utvidet sitt nettverk, fått nye venner og økt motivasjon til å videreføre prosjketet
Vi har tidligere sagt at dette er et prosjekt for døve/tunghørte ungdommer. Tolkesituasjonen krever god organisering slik at alle får med seg det som blir lagt frem. Alt som blir sagt, ikke ”tegnet”, må først oversettes til engelsk, før det så blir oversatt til den enkelte lands tegnspråk. I startfasen var det også nødvendig å stemmetolke det som ble sagt på tegnspråk til f.eks norsk, dette blir så tolket til engelsk, dette blir igjen tolket til tsjekkisk og polsk for så å bli tegnspråktolket.
Tegnspråk er et visuelt språk og de som har det som 1.språk(kommunikasjonsspråk), har en fantastisk evne til å tilpasse seg ulike lands tegnspråk. Etter kort tid fikk ungdommene kontakt og tilpasset seg hverandres tegnspråk.
Det interkulturelle ble en del av de ulike temaene vi belyste, bedriftsbeøk og opplevelser m.h.t. kultur og fysisk aktivitet. Flere av ungdommene har en flerkulturell bakgrunn. Ungdommenepåpekte forskjeller mellom de ulike landene bl.a. ved fremleggingen av prosjektet. Ungdommene fikk gjennom prosjektet erfare viktigheten av toleranse, evne til fleksbilitet og forståelse for forskjeller m.h.t. KULTUR OG SPRÅK.
Prosjektetlederne hadde daglige møter i løpet av prosjektuken. Her ble aktivitetene evaluert og en drøftet endringer der dette var nødvendig. På planen var det bl.a. lagt inn et besøk i badelandet i Hradec Kralove. Dette var en viktig del av de fysiske aktivitetene prosjektet skulle inneholde. Programmet ble for ”tettpakket” og vi måtte kanselere denne delen for å kunne reise til Praha på planlagt tidspunkt. Det ble nødvendig med samtaler med prosjektdeltagerne m.h.t. hvordan vi forholder oss til avtaler og hvorfor dette var viktig. Ved hjemkomst har ungdommene kommet med sin evaluering. Det er blitt laget en billedkavalkade over prosjektuken som vi legger som vedlegg(CD).
Prosjektet har gitt så mange positve erfaringer at vi vurderer å videreføre prosjektet. Vi har avtalt med våre samarbeidsparter at de etter evalueringen kommer med en tilbakemelding om de har kapasitet og ønske om å videreføre prosjektet. Vi vil da velge et annet tema. Gruppene ønsker vi, så langt dette er mulig, å beholde som de er pr i dag. Noen utskiftninger vel sannsynligvis komme. I løpet av prosjektuken i Hradec Kralove drøftet vi om å jobbe med tema ”Tegnspråk” – en ordbok innen et gitt fagområde for Norge, Tsjekkia og Polen. Da vil tegnspråkets historie i de ulike landene være utgangspunktet, ulikheter og likheter, tegnspråket status i dag og en tegnspråkordbok en tenker seg lagt ut på nettet som det synlige ferdige produktet. Dette er imidlertid bare på planleggings stadiet.
Vi vil opprettholde kontaken med ungdommene og lederne via e-mail og sms. Noen av ungdommene har kontinuerlig kontakt med hvernadre på nettet og de ønsker å besøke hverandre privat.
Dette prosjektet er en videreføring av prosjekt uke 36 i Bergen 2005. Deltagergruppen er utvidet med en gutt ellers ingen endringer.
Prosjektet ble lagt frem for studenter ved Obchodni akademi, videregående skole for elever med fysiske funksjonshemminger. Det ble en tankevekker for ungdommene å møte ungdommer som har andre typer funksjonehemmminger der de med sine spørsmål hadde fokus m.h.t. kommunikasjon når en er døv. Ungdommene hadde laget en power point presentasjon der all tekst var på engelsk.
Et reisebrev fra prosjektuken, vil bli lagt ut på Slåtthaug videregående skoles hjemmeside. Vi vil også legge dette ut på Døvesenterets hjemmeside.
Vi hadde ingen nevneverdig problemer i planleggingsfasen, gjennomføringsfasen og etterarbeidfasen av prosjektet. Prosjektet har vært tidkrevende og det fordrer gode rammer for innhold før en kan begynne å tenke på detaljnivå. Dette krever igjen fleksible voksneledere som kan bistå og gi oppfølging der dette er nødvendig.
Det er ønske om å få dette skjemaet også på norsk. Det ville gjort arbeidet med skriving av rapporten noe enklere.