|
Sentralen er én av to avdelinger av Teksttelefonen i
Norge og har i dag 10,5 årsverk. Årsaken til reduksjonen er synkende
bruk av tjenesten.
Synkende etterspørsel skyldes i hovedsak at målgruppen – døve og
hørselshemmede/talehemmede – i stadig større grad benytter seg av andre
kommunikasjonskanaler, som internett og SMS. Derfor må bemanningen nå
tilpasses en forventet etterspørsel framover.
Bemanningsreduksjonen vil ikke påvirke tilbudet til brukerne eller
kvaliteten på tjenesten. Tjenesten skal fortsatt være en døgnåpen
kommunikasjonskanal for døve, hørselshemmede og talehemmede.
Teksttelefonen betjenes av to avdelinger, en i Leirvik og en i Mosjøen.
Avdelingen i Mosjøen betjener også teksttelefonens nødtjeneste.
- Vi er lei for at synkende trafikk nå gjør det nødvendig å redusere
antall arbeidsplasser ved Teksttelefonen. Vi er glad for at det fortsatt
vil være i underkant av fem årsverk på sentralen i Leirvik og ønsker å
gjennomføre endringene på en måte som tar vare på den enkelte best
mulig. Vi stiller oss til disposisjon for kommunen om det er noe vi kan
diskutere for å finne alternativt arbeid, sier organisasjonsdirektør
Karen Johanne Strømstad.
Reduksjonen i antall arbeidsplasser skjer med virkning fra 1. mars 2006.
|