Færre arbeidsplasser

- samme kvalitet på Teksttelefonen

Kilde: Deafnet.no

 

(Pressemelding, Oslo, 25. januar 2006) Styret i Opplysningen AS har i dag besluttet å redusere antall arbeidsplasser ved Teksttelefonen i Leirvik i Sogn.

27.01.2006 12:18

Sentralen er én av to avdelinger av Teksttelefonen i Norge og har i dag 10,5 årsverk. Årsaken til reduksjonen er synkende bruk av tjenesten.

Synkende etterspørsel skyldes i hovedsak at målgruppen – døve og hørselshemmede/talehemmede – i stadig større grad benytter seg av andre kommunikasjonskanaler, som internett og SMS. Derfor må bemanningen nå tilpasses en forventet etterspørsel framover.

Bemanningsreduksjonen vil ikke påvirke tilbudet til brukerne eller kvaliteten på tjenesten. Tjenesten skal fortsatt være en døgnåpen kommunikasjonskanal for døve, hørselshemmede og talehemmede. Teksttelefonen betjenes av to avdelinger, en i Leirvik og en i Mosjøen. Avdelingen i Mosjøen betjener også teksttelefonens nødtjeneste.

- Vi er lei for at synkende trafikk nå gjør det nødvendig å redusere antall arbeidsplasser ved Teksttelefonen. Vi er glad for at det fortsatt vil være i underkant av fem årsverk på sentralen i Leirvik og ønsker å gjennomføre endringene på en måte som tar vare på den enkelte best mulig. Vi stiller oss til disposisjon for kommunen om det er noe vi kan diskutere for å finne alternativt arbeid, sier organisasjonsdirektør Karen Johanne Strømstad.

Reduksjonen i antall arbeidsplasser skjer med virkning fra 1. mars 2006.