STATPED VEST
Årsplan 2007
FAGOMRÅDENE:
SAMMENSATTE LÆREVANSKER
SOSIALE OG EMOSJONELLE VANSKER
HØRSELVANSKER
SPRÅK-TALEVANSKER
DØVBLINDHET
Følgende kompetansesentre er slått sammen til Statped Vest:
Vestlandet kompetansesenter (= Hunstad skole)
Eikelund kompetansesenter
Søreide kompetansesenter (Sandane i Sogn og Fjordane)
Her gjengir vi det som står under "Hørselvansker".
HØRSELVANSKER
Statped Vest har avdelinger som gir kurs og veiledning innenfor fagområdet hørselvansker
samt en avdeling for grunnskoleopplæring.
Basisoppgaver:
• gi tegnspråkopplæring til 180 foreldre på kursstedene Bergen og Stavanger etter
fastsatt plan, ”Se mitt språk.”
• gi 120 foreldre til tunghørte barn info- og kommunikasjonskurs etter fastsatt plan
• gi voksne døvblitte og tunghørtblitte og deres nærpersoner oppfølging og kurs etter
fastlagte rammer
• bistå Utdanningsdirektoratet i læreplanarbeid innen hørselsfeltet
• vedlikeholde et nettverk av fylkesvise veiledningstjenester innen feltet
• Hunstad skole gir opplærings- og botilbud for hørselshemmete grunnskolelever.
Opplæringstilbudene gis til heltids-, deltids- og kurselever på grunnlag av
opplæringslovens §2.6 og § 5.
Satsingsområder 2007:
Utvikle tjenlige rutiner for oppfølging av små hørselshemmede barn og deres foreldre
sammen med spesialisthelsetjenesten og lokalt tjenesteapparat – i tråd med Nasjonale
faglige retningslinjer for undersøkelse av hørsel hos barn (SHdir 2006).
Innenfor rammen av prosjektet ”Enhetlig og helhetlig habilitering for hørselshemmede
barn i alderen 0-6 år” videreutvikle tilbud om kurs, veiledning og oppfølging for
brukere hvor man vektlegger en talespråklig utvikling, for deres foreldre og
pedagogiske nettverk, herunder fullføre opplæringen av trainee i Auditory Verbal
Therapy (AVT)
Videreutvikle det lokale og nasjonale arbeidet med APD (auditive
prosesseringsvansker) – kartlegging, diagnostisering og nettverksbygging.
6
Videreutvikle tegnspråk- og annen kommunikasjonsopplæring og –veiledning for
foreldre i regionen.
Videreutvikle opplæringstilbud for ulike grupper hørselshemmete elever i
Vestlandsregionen med vekt på føringene i Kunnskapsløftet og Rammeplan for
barnehager
Følgende utviklingsrettede prosjekter som videreutvikler den praktisk pedagogiske
arena på det hørselsfaglige området prioriteres:
o Utvikle en digital pedagogisk arena for hørselshemmede elever. Hunstad skole
skal være en skole for digitale opplæringstilbud og gode kommunikasjons- og
læringsplattformer særlig tilrettelagt for hørselshemmete elever.
o Hunstad skole skal være en utprøvingsarena for tekniske nyvinninger innen det
hørselsfaglige området. Prosjektet Multifrekvens FM-system videreføres til å
omfatte alle brukergruppene i Vestlandsregionen tilknyttet Hunstad skole.
o Tverrfaglig språkprosjekt for å utvikle arenaer og fagkompetanse som bidrar til
optimale språk- og kommunikasjonsferdigheter hos ulike grupper
hørselshemmete barn i Vestlandsregionen.