STATPED VEST

Årsplan 2007

 

FAGOMRÅDENE:

SAMMENSATTE LÆREVANSKER

SOSIALE OG EMOSJONELLE VANSKER

HØRSELVANSKER

SPRÅK-TALEVANSKER

DØVBLINDHET

 

Følgende kompetansesentre er slått sammen til Statped Vest:

Vestlandet kompetansesenter (= Hunstad skole)

Eikelund kompetansesenter

Søreide kompetansesenter (Sandane i Sogn og Fjordane)

 

Her gjengir vi det som står under "Hørselvansker".

 

HØRSELVANSKER

Statped Vest har avdelinger som gir kurs og veiledning innenfor fagområdet hørselvansker

samt en avdeling for grunnskoleopplæring.

Basisoppgaver:

gi tegnspråkopplæring til 180 foreldre på kursstedene Bergen og Stavanger etter

fastsatt plan, ”Se mitt språk.”

gi 120 foreldre til tunghørte barn info- og kommunikasjonskurs etter fastsatt plan

gi voksne døvblitte og tunghørtblitte og deres nærpersoner oppfølging og kurs etter

fastlagte rammer

bistå Utdanningsdirektoratet i læreplanarbeid innen hørselsfeltet

vedlikeholde et nettverk av fylkesvise veiledningstjenester innen feltet

Hunstad skole gir opplærings- og botilbud for hørselshemmete grunnskolelever.

Opplæringstilbudene gis til heltids-, deltids- og kurselever på grunnlag av

opplæringslovens §2.6 og § 5.

 

Satsingsområder 2007:

  Utvikle tjenlige rutiner for oppfølging av små hørselshemmede barn og deres foreldre

sammen med spesialisthelsetjenesten og lokalt tjenesteapparat – i tråd med Nasjonale

faglige retningslinjer for undersøkelse av hørsel hos barn (SHdir 2006).

  Innenfor rammen av prosjektet ”Enhetlig og helhetlig habilitering for hørselshemmede

barn i alderen 0-6 år” videreutvikle tilbud om kurs, veiledning og oppfølging for

brukere hvor man vektlegger en talespråklig utvikling, for deres foreldre og

pedagogiske nettverk, herunder fullføre opplæringen av trainee i Auditory Verbal

Therapy (AVT)

  Videreutvikle det lokale og nasjonale arbeidet med APD (auditive

prosesseringsvansker) – kartlegging, diagnostisering og nettverksbygging.

6

  Videreutvikle tegnspråk- og annen kommunikasjonsopplæring og –veiledning for

foreldre i regionen.

  Videreutvikle opplæringstilbud for ulike grupper hørselshemmete elever i

Vestlandsregionen med vekt på føringene i Kunnskapsløftet og Rammeplan for

barnehager

  Følgende utviklingsrettede prosjekter som videreutvikler den praktisk pedagogiske

arena på det hørselsfaglige området prioriteres:

o Utvikle en digital pedagogisk arena for hørselshemmede elever. Hunstad skole

skal være en skole for digitale opplæringstilbud og gode kommunikasjons- og

læringsplattformer særlig tilrettelagt for hørselshemmete elever.

o Hunstad skole skal være en utprøvingsarena for tekniske nyvinninger innen det

hørselsfaglige området. Prosjektet Multifrekvens FM-system videreføres til å

omfatte alle brukergruppene i Vestlandsregionen tilknyttet Hunstad skole.

o Tverrfaglig språkprosjekt for å utvikle arenaer og fagkompetanse som bidrar til

optimale språk- og kommunikasjonsferdigheter hos ulike grupper

hørselshemmete barn i Vestlandsregionen.